Fotogrammetri og Unreal Engine

En eldgammel teknikk, men et nydelig verktøy å bruke i historiefortelling.

Fotogrammetri er en måte å lage en modell av et bygg eller et landskap ved å ta bilder fra ulike vinkler. Det er litt som å lage et puslespill, der man legger sammen bildene for å få et helt bilde.

Når man har laget modellen, kan man se det fra ulike vinkler og zoome inn og ut for å se detaljer. Dette er veldig spennende fordi man kan se bygget på en måte som man ikke kan når man bare ser det med egne øyne. Man kan til og med se hvordan bygget så ut før, hvis man bruker gamle bilder.

Nidarosdomen Restaureringsarbeider bruker fotogrammetri til å dokumentere skulpturer og ornamenter på Nidarosdomen. Vi tok kontakt med Øystein Aarlott Digre og fikk tilgang på ca 2000 bilder av fasaden til Nidarosdomen.

Nerd-alert (rask og forenklet gjennomgang av arbeidsflyt)

  • Disse bildene mates inn i RealityCapture
  • La maskinen jobbe i 50 timer
  • Eksporter modellen med teksturer inn i Unreal Engine
  • Finn referansebilder på hva du ønsker å lage
  • Lag en fin film med Nidarosdomen og del det med verden

Fotogrammetri kan brukes på ulike måter for å fortelle historier om bygg og andre steder. For eksempel kan man lage en virtuell tur gjennom et bygg eller et landskap ved å lage en 3D-modell av det og deretter legge til informasjon, bilder og andre elementer som kan hjelpe til med å fortelle historien. På denne måten kan man gi folk muligheten til å utforske stedet på egen hånd og lære mer om det på en interaktiv måte.

Er ikke det kult? Det er jo en eldgammel teknikk, men et nydelig verktøy å bruke i historiefortelling.

Finne på noe sammen?

Enkelt. Send en epost til Trine eller Tor Martin.

Kontakt

Trine Lise Kristiansen

Daglig leder / partner

[email protected]+47 977 44 074

Tor Martin Nordvik

Kreativ leder / partner

[email protected]+47 913 51 290
Adresse:
Søndre gate 11, DIGS 7011 Trondheim

Epost:
[email protected]
Telefon: +47 57 99 99 09
© 2023 Superponni